Nákup akvarijních ryb z internetových obchodů
Dlouho jsem přemýšlel a kladl si různé otázky ohledně akvarijních ryb z internetových eshopů.
- Existují takové obchody, které zasílají živé ryby?
- Neprodraží se mi ryby kvůli dopravě a jak mi ryby vůbec dopraví?
- Přežijí ryby dlouhé cestování?
- Nebudu mít problém s aklimatizací importovaných ryb?
- Jaké problémy mě čekají?
Ceny akvarijních ryb
Přeprava akvarijních ryb
Většinou se živé ryby dováží službou ČD Kurýr, ojediněle PPL nebo osobní odběr. ČD Kurýr má omezení v tom, že ne v každém městě přebírají balíky a už skoro vůbec ne živá zvířata. Proto je nutné se předem informovat, na kterých stanicích jsou schopni zboží převzít. Při zásilce ČD kurýr Vás budou ze stanice telefonicky kontaktovat, že zásilka dorazila a že si ji máte převzít. K vyzvednutí požadují občanský průkaz a hotovost.
Celková cena přepravy se pohybuje kolem 220-300Kč. V ceně je i nevratný thermobox, který zaručí stálou teplotu, a další poplatky jako dobírka, nebo hřejivé kapsle v případě zásilky v zimním období.
Celý balík je většinou zasílán jako akvarijní potřeby a ne jako živá zvířata. Vyhnete se tak tomu, že na některých stanicích nechtějí převzít živé zásilky.
Dostupnost ryb
Největší kámen úrazu je dostupnost rybiček. Eshopy mají sice uvedeny počty skladem, ale nikdy bych se dle toho neřídil. Je totiž možnost, že od dodavatele bere rybky jiný dodavatel do svého kamenného obchodu a tak se musí ručně měnit počty kusů v eshopu. Na to bohužel ale nikdo nemá čas. Proto se stane, že i když objednáte ryby a jsou skladem, přijde vám informace, že skladem nejsou. Proto je nejlepší se předem informovat o dostupnosti ryb, pokud vám ale nevadí, že na ryby můžete čekat měsíce, klidně si je objednejte.
Další zkušenosti
- Pokud sháníte vzácnější druhy, nejspíše se hodně načekáte.
- V případě koupě více druhů ryb se můžete také načekat, ne každý obchod má zrovna druhy, které požadujete.
- Pokud je u objednávky formulář pro poznámku, využijte ji a uveďte například, že pokud není jeden z druhů ryb skladem, ať vám objednávku nezasílají nebo vás předem informují. Může se stát, že vám zásilku automaticky odešlou i přes to, že konkrétní druh, který sháníte a kvůli kterému to vlastně celé objednáváte, nemají skladem a zašlou vám zbytek z objednávky, pokud jste objednávali více druhů.
- Situace, že ryby nemají skladem a zašlou vám místo toho jiné, neexistuje. Objednávka se jen zdrží, než ryby zase naskladní. Pokud taková situace ale nastane, měli by vás předem informovat a pokusit se vám nabídnout jiný podobný druh.
- Většinou vám přidají jednu rybku z daného druhu zdarma.
- Ryby se převáží ve speciálních pytlících naplněny vzduchem a v polystyrenovém thermoboxu.
- Připravte se na možné komplikace při objednávce: ryby nejsou skladem a budou až za několik týdnů nebo měsíců, nemocné ryby a tedy nemožné je transportovat.
Moje objednávka
Giga exotic
- Objednal jsem tedy ryby (23.6.2011) a čekal na potvrzení a odeslání objednávky.
- Objednávka byla přijata a 28.6. byla vyřizována. Na email mi přišla zpráva o vyřizování objednávky a také informace, že neonky modré nemají už skladem a budou přibližně do 14 dnů. Na to jsem odepsal, že tedy počkám. Jelikož jsem byl ve stavu čekání, rozhodl jsem se ještě přiobjednat 50ks neonek červených.
- Po 14 dnech nikdo neodepisoval a tak jsem je kontaktoval 2x emailem a ptal se na dostupnost modrých neonek.
- 13.7. mi přišel email s odpovědí, že neonky červené přidají do objednávky a celou objednávku vyřídí následující týden. V tomto okamžiku jsem si myslel, že mají všechny ryby skladem a objednávka mi bude zaslána. Bohužel začaly komplikace.
- 19.7. mi volali, že měli naskladnit Caridina japonica, ale bohužel jim nedorazily na sklad. Nové měly přijít opět za cca. 14dní a zda mají objednávku zase odložit nebo odeslat, protože zbytek byl již skladem. Odpověděl jsem tedy, ať objednávku pošlou bez krevetek. Objednávka potvrzena a v pátek mi měla dorazit.
- 20.7. druhý telefonát s informací, že neonky modré jsou nemocné a nemohou mi je poslat. Nové by byly až na podzim. Tady mi došla trpělivost a celou objednávku jsem zrušil.
- miga.cz
- vivarium.cz
- aquarium.cz
- mk-zoo.cz
- kalaba.eu (na doporučení od Adama Votavy)
Aquarium Vladimír KALABA
Nakonec jsem se rozhodl udělat objednávku zde, protože opět měli všechny druhy, které jsem sháněl. Doprava byla pro mě pouze ČD Kurýr.
- 20.7. jsem objednal neonky modré, červené, krunýřovce pruhované a krevetky amano.
- 21.7. byla objednávka zpracována a odeslána. Bohužel jsem zjistil, že zásilka byla odeslána bez neonek modrých, proto jsem hned zaslal email, proč byla zásilka odeslána bez těchto ryb. Na to mi bylo hned odpovězeno, že při expedici ryby neprošly kvůli onemocnění.
- 22.7. v poledne zásilka dorazila do stanice ČD, kde jsem si je jel vyzvednout.
- Ryby byly v pořádku, pouze jedna krevetka amano byla mrtvá.
Po všech těchto zkušenostech jsem dospěl k názoru, že neonky modré budou dosti náročné a po uvážení od nich upustím a objednám místo nich Štikovce Normanům. Chtěl jsem nějaké rybky s převahou jenom modré barvy a po konsultaci s Adamem Votavou mi doporučil právě tyto štikovce, protože mají modré oči. Na netu jsem si vyhledal pár obrázků a myslím, že na tmavém pozadí bude hejno 60-70 rybek hezké a také se budou hodit do mé nové nádrže Rocky mountains, právě díky světlému až průhlednému tělu a jen s modrými očky.
Opět jsem se rozhodl objednávku provést u pana Kalaby. Momentálně však ryby nejsou na skladě, takže čekám na naskladnění. Snad se brzy dočkám.